1. Kontrola zarządcza – wprowadzenie
- Co to jest kontrola zarządcza? – podstawowe definicje i pojęcia, podstawy prawne
- Cele kontroli zarządczej, podział zadań i kompetencji w ramach jednostki
- Omówienie krok po kroku standardów kontroli zarządczej opublikowanych komunikatem Ministra Finansów – obowiązki wynikające z ich treści dla jednostki administracji publicznej. System kontroli zarządczej a procedury ISO funkcjonujące w sektorze publicznym
2. Zarządzanie ryzykiem
- Podstawowe definicje, w tym: ryzyko; czynniki ryzyka, waga ryzyka, zarządzanie ryzykiem, mapa ryzyka, apetyty na ryzyko, ryzyko inherentne
- Cele i zasady zarządzania ryzykiem
- Jakie korzyści jednostka może uzyskać w związku z zarządzaniem ryzykiem
- Jak krok po kroku wprowadzić procedurę zarządzania ryzykiem?
- Omówienie etapów procesu zarządzania ryzykiem
- Przedstawienie przykładowego podsumowania procesu analizy ryzyka
3. Rola audytu wewnętrznego w systemie kontroli zarządczej
4. Samoocena kontroli zarządczej
- Cel przeprowadzenia samooceny
- Uwagi praktyczne dotyczące przeprowadzenia samooceny
- Podsumowania przykładowego procesu samooceny oraz możliwych wniosków z nich wynikających
5. Zapewnienie o stanie kontroli zarządczej
- Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej: rola kierownika jednostki, udział kadry zarządzającej i pracowników – przedstawienie źródeł informacji na podstawie których składane jest oświadczenie
- Dokumentowanie systemu kontroli zarządczej – przykłady