1. Kontrola zarządcza – wprowadzenie
- Co to jest kontrola zarządcza? – podstawowe definicje i pojęcia
- Cele kontroli zarządczej
- Omówienie standardów kontroli zarządczej opublikowanych komunikatem Ministra Finansów dotyczących zarządzania ryzykiem, samooceny oraz mechanizmów kontrolnych
2. Zarządzanie ryzykiem
- Omówienie i wyjaśnienie definicji, w tym: ryzyko; czynniki ryzyka, apetyt na ryzyko, zarządzanie ryzykiem, mapa ryzyka
- Cele i zasady zarządzania ryzykiem – w jakim celu dokumentujemy proces zarządzania ryzykiem?
- Kto i jakie korzyści jednostka może uzyskać w związku z dokumentowaniem procesu zarządzania ryzykiem
- Czy wprowadzenie procedury zarządzania ryzykiem jest kosztownym i pracochłonnym działaniem? – przykłady skutecznych, bezkosztowych wdrożeń w administracji publicznej
- Omówienie zakresu procedury zarządzania ryzykiem – prezentacja przykładowych metod dokumentowania analizy ryzyka
- Jak krok po kroku wprowadzić procedurę zarządzania ryzykiem?
- identyfikacja i określenie celów działalności jednostki
- identyfikacja zadań służących realizacji celów
- określenie zdarzeń mających wpływ na osiągniecie wyznaczonych celów
- analiza ryzyka zdarzeń pod kątem prawdopodobieństwa ich wystąpienia oraz skutków ewentualnych następstw
- określenie odpowiedniej reakcji na istotne zagrożenia
- podejmowanie działań zaradczych – wprowadzanie dodatkowych mechanizmów kontrolnych
- informowanie pracowników o wynikach procesu zarządzania ryzykiem
- monitorowanie wyników procesu zarządzania ryzykiem
- Warsztaty – przeprowadzenie na wybranych przykładach procesu identyfikacji i analizy ryzyka oraz przygotowanie podsumowania procesu
- Przedstawienie nieskutecznych metod wdrożenia i stosowania procedury zarządzania ryzykiem – jakich błędów należy się wystrzegać – dlaczego metody matematyczne analizy ryzyka w przypadku administracji publicznej nie mają sensu?
3. Samoocena stanu kontroli zarządczej
- W jakim celu dokumentujemy proces samooceny?
- Kto i jakie korzyści jednostka może uzyskać w związku z dokumentowaniem procesu samooceny
- Omówienie przykładów skutecznych wdrożeń samooceny w administracji publicznej
- Omówienie zakresu procedury samooceny – prezentacja przykładowych metod dokumentowania samooceny
- Przedstawienie przykładów bezsensownych metod wdrożenia samooceny